Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen op Social Schools
  • Home
  • Kindcentrum
    • Visie Kindcentrum De Vlieger
    • Foto's en video's
  • School
    • Ons team
    • Ons onderwijs
    • Waar staan wij voor?
    • Vreedzaam
    • Onze identiteit
    • Gezonde school
    • Passend Onderwijs
    • Veelgestelde vragen
  • Opvang
    • Kinderdagverblijf
    • Peuteropvang
    • BSO
  • Praktisch
    • Nieuws en informatie
    • Gesprekken
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Documenten
    • Overstap PO-VO
  • Leerlingen
    • Kindcentrumraad
    • Mediatoren
    • Digitaal Portfolio
  • Ouders
    • Kindcentrumgids
    • Ouderportaal
    • Ouderpanel
    • Oudervereniging
    • Medezeggenschapsraad
    • Vertrouwenspersonen
  • Werken bij
    • Vacatures Kindcentrum De Vlieger
    • Vacatures CPOW
  • Samenwerking
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Aanmelden
    • Contact opnemen
Vreedzaam
Zelfstandig
Ontdekkend
Talent

  • Ons team
  • Ons onderwijs
  • Waar staan wij voor?
  • Vreedzaam
  • Onze identiteit
  • Gezonde school
  • Passend Onderwijs
  • Veelgestelde vragen

Onderzoekend- en ontdekkend leren 

Wij werken aan wereldoriëntatie en vakgebieden in een onderlinge samenhang. De volgende vakgebieden staan daarbij centraal: 

  • Aardrijkskunde (inclusief topografie) 

  • Geschiedenis 

  • Biologie 

  • Natuurkunde 

  • Techniek 

Met wereldoriëntatie leren kinderen over de wereld, de natuur, de mens en de maatschappij, ver weg en dichtbij, nu, vroeger en later. Ook leren leerlingen om die kennis toe te passen in de praktijk door middel van techniek en vaardigheden. Wij gebruiken hiervoor de methode Faqta, een geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie. 

Vanuit deze visie willen we kinderen bij de wereldoriënterende vakken de ruimte geven om onderzoekend en ontdekkend te kunnen leren. Met de methode Faqta bieden we kinderen een programma aan vanuit de kerndoelen en interesse. Binnen het thema bespreken we ‘wat weten we al’, ‘wat willen we weten’ en ‘wat hebben we geleerd’. Zo behandelen we de stof met behulp van ICT-middelen en de 21ste -eeuwse vaardigheden. Als afsluiting vindt er een presentatie, toneelstuk, werkstuk of andere presentatievorm plaats. Iedere jaar vinden er twee schoolbrede thema’s plaats waar de groepen 1-8 aan meewerken. 

De overige thema’s van Faqta worden door de leerkracht gekozen, al dan niet samen met de kinderen. We zoeken hierbij zoveel mogelijk naar een samenhang met andere vakgebieden. We kijken hierbij ook naar de tijd van het jaar, de beleving in de groep en maatschappelijke thema’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werken over WOII in groep 8, of over het klimaat. 

Het thema wordt in de klas zichtbaar gemaakt. Vooraf, om het thema in te leiden, maar ook tijdens het thema. Er is een aantrekkelijke en uitdagende hoek of digitale omgeving rond het thema. 


Snel naar

Kindcentrumgids

Uw kind aanmelden

Ons ouderportaal

Ons schoolbestuur

Kindcentrum Visie Kindcentrum De Vlieger Foto's en video's
School Ons team Ons onderwijs Waar staan wij voor? Vreedzaam Onze identiteit Gezonde school Passend Onderwijs Veelgestelde vragen
Opvang Kinderdagverblijf Peuteropvang BSO
Praktisch Nieuws en informatie Gesprekken Schooltijden Vakantierooster Documenten Overstap PO-VO
Leerlingen Kindcentrumraad Mediatoren Digitaal Portfolio
Ouders Kindcentrumgids Ouderportaal Ouderpanel Oudervereniging Medezeggenschapsraad Vertrouwenspersonen
Werken bij Vacatures Kindcentrum De Vlieger Vacatures CPOW
Samenwerking
Contact Contactgegevens Aanmelden Contact opnemen
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools